3 szabadúszó hiba, ami sokba kerülhet

Ez a cikk a freelancefolder.com hasonló cikke alapján íródott, kiegészítve a saját tapasztalataimmal és az olvasói véleményekkel.

Amikor az ember szabadúszó, akkor az idejét árulja pénzért, szóval érdemes odafigyelni, hogy lehetőleg minden munkával töltött perc pénzt hozzon. Vannak azonban olyan tipikus szokások és hibák, amiket könnyű elkövetni, mert látszólag kevés időt igényelnek, de különböző okokból mégis túl sok időt emésztenek fel. Ilyenkor aztán értelemszerűen az órabéred csökken és csökken.Figyelj oda az alábbi hibákra és kezdj el úgy pénzt keresni, ahogy azt megérdemled!

Határok kijelölésének elmulasztása

Amikor próbálsz megélni, könnyű azt mondani a kliensednek, hogy „Hívjon bármikor, ha valami kérdése van vagy szeretne valamit megváltoztatni”. Természetesen teljes elérést akarsz adni nekik, hogy elégedettek legyenek és továbbra is téged alkalmazzanak. Csakhogy a vég nélküli elérés azt jelenti, hogy nem vagy csak nehezen tudod kontrollálni a kliensre fordított idő mennyiségét.

Megoldás: Mielőtt elkezdesz egy projektet, tudasd a megrendelőkkel, hogy a nap mely szakaszában vagy elérhető a számukra és kérd meg őket, hogy ezen kívül emailben keressenek, melyben részletesen leírhatják az igényeiket. Ilyen módon, amint dolgozni kezdesz rögtön előtted lesz a kérésük és adott eseteben azonnal neki tudsz látni a feladatnak.

Megjegyzés: Saját pályafutásom során nekem sosem volt ilyen problémám, de lehet stressz-oldó hatása, ha az ember tudja, hogy munkaidőn kívül nem fogják munkával telefonon zavarni. Az eredeti poszt hozzászólásai között többen is a telefonos kapcsolattartást átkozták, volt aki egyenesen odáig ment, hogy ő bizony telefonon nem elérhető az ügyfeleinek, illetve olyan is van, aki pénzt kér a telefonos konzultációért. Én inkább azért preferálom az emailes érintkezést, mert az írás megmarad…

Ingyen munka

Mindig lesznek emberek a Földön, akik úgy gondolják, hogy ingyen munkát végeztetni egy szabadúszóval vagy bármilyen üzleti partnerrel az egy elfogadható dolog. „Add hozzá ezt változtatást és legközelebb is veled dolgoztatok” vagy „Ó, nem vettem észre, hogy a feladat-leírás nem tartalmazza ezt a funkciót”. Ezek talán ártatlannak hangzanak, de az igazság az, hogy a kliens próbál nyomás alá helyezni, hogy végezz neki ingyen munkát. Természetesen az ingyen munka szintén az órabéred esését eredményezi, ráadásul akinek egyszer elvégzel valamit ingyen, annak jó eséllyel legközelebb is el fogsz.

Megoldás: A projekt elkezdése előtt próbálj meg mindent megtenni, hogy bármilyen kis extra igényt, ami az alap feladatokhoz reálisan tartozhat megbeszéljetek és mondd el az ügyfelednek is, hogy ez neki is nagyon fontos, mert amit nem beszéltek meg időben, az nem fog a megállapodásokban szerepelni és így elkészíteni sem tudod a kialkudott ár keretein belül.

Időrabló beidegződések

Szabadúszó sokféleképpen lehet valaki, de amikor számítógéppel dolgozik, akkor bizony nagy az esélye, hogy az ember hagyja magát kisebb-nagyobb időkre elvonni a figyelmét. Egy email itt, egy kis twitterezés/fórumozás ott, esetleg egy gyors látogatás a kedvenc híroldaladon… aztán egyszer csak azt veszed észre, hogy elment a nap és te messze nem végeztél annyi munkát, amennyit szeretnél. Mivel valamiből meg is kell élned, ezért ilyenkor biztosan túlórázni fogsz.

Megoldás: Amikor dolgozol, tűzz ki magad elé apró célokat vagy időkereteket, amíg a fentiek egyikét sem engeded meg magadnak, utána pedig gyorsan jutalmazd meg magad egy kis pihenővel. Ilyenkor végezd el ezeket a rutinokat.

Megjegyzés: Ezt a hibát magam is rendszeresen elkövettem. Az utóbbi időben lettem úrrá a problémán, nekem a következők segítettek: először is kikapcsoltam az email figyelmeztetőmet. Naponta nagyjából kétszer megnézem inkább a leveleimet. Átváltottam Netvibesról egy asztali feed-olvasóra, amit beállítottam, hogy 3 órán át egyáltalán ne zaklasson hírekkel. Ez azért is jó, mert 3 óra után viszont kapok egy jelzést, hogy ideje pihenni egy kicsit. Már csak az okoz kisebb problémát, hogy az egyik kedvenc fórumomnak nincs feedje, de szerencsére romlik is a minősége, így hamarosan az sem fog plusz időt rabolni. (Szerk: az MSN, Skype és egyéb chat programok kikapcsolása szintén nem rossz ötlet szerintem, hacsak a munkához nem kell valamiért.)

Ha úgy érzitek kimaradt valami, írjátok meg hozzászólásban!

Címkék: karrier

A bejegyzés trackback címe:

https://szajtbilder.blog.hu/api/trackback/id/tr871412001

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Udi86 · http://udionline.hu 2009.10.08. 14:29:29

Köszi a freelancefolder linket, nem ismertem az oldalt, de mindenképpen böngészni fogom.

Amit szerintem kihagytál a te listádból, hogy nagyon fontos tudni mit is akar a kliens, még akkor is, ha ő maga nem tudja. Engem megkeresett egy srác, hogy nagyon egyszerű oldal kell neki, kapott is egy egyszerű oldalt. Aztán jöttek a kívánságok, hogy mit hogyan szeretne, aztán megnéztem egy honlapot, amit más csinált neki és egy csapásra minden világossá vált. A korábbi honlap egy középre igazított flash oldal volt, és ezt a másik honlapot is így képzelte el. Végül a statikus html oldalból lett egy többnyelvű html + flash + js oldal, amit igazából a folyamatosan érkező feltételek miatt volt nehéz megcsinálni, ha tudom, hogy egy középre rendezett flashhez hasonló oldalt szeretne, azzal kezdek és röhögve bővítem neki.

Még azt is érdemes szerintem megjegyezni, hogy egy problémás ügyféltől akkor is érdemes mihamarabb szabadulni, ha anyagilag vesztesz rajta. A stressz és kiégés elkerülése bőven ellensúlyozza az anyagiakat.

Thoer 2009.10.13. 09:33:58

Ez bizony így van, csak ez egy összetettebb probléma, előbb-utóbb fogok foglalkozni vele.

Valaki2 2009.12.30. 10:42:20

Még néhány apróság. Úgy látszik a problémás ügyfél egy visszatérő mumusa mindenkinek. Teljesen egyet értek Udi86-tal, az ilyenektől minél hamarabb meg kell szabadulni, mert végtelen mennyiségű időt el lehet cseszni rájuk, egyszerűen nem éri meg.

Van egy olyan tapasztalatom is, hogy nagyon sokan vállalnak be olyan projekteket, amiket egyszerűen nem tudnak megoldani. Nem arról van szó, hogy a folyamatosan változó elképzelésekre mondják azt, hogy akkor ezt most így tovább nem vagyok hajlandó, hanem elolvasnak egy php 24 óra alatt könyvet, és már portált akarnak fejleszteni mérnöki órabérben. És ez nem fog menni. (mondom ezt kb. 15 év sw fejlesztési tapasztalatával :))

Thoer 2009.12.31. 17:43:38

Ez is igaz.

Egyébként bevallom nem is olyan rég én is belefutottam olyanba, hogy egész egyszerűen alulbecsültem a teljes projekt méretét. Nem kicsit, nagyon. Egész egyszerűen kifelejtettem a tervezésből, hogy 10-20-30 funkciót külön-külön megvalósítani egy dolog, ha viszont ugyanezek már egymásra is hatással vannak, akkor pedig megérzésem szerint valamilyen négyzetes vagy más hatványos bonyolultságra kell számítani.

Ha már itt tartunk, hasonló megdöbbenést keltett bennem amikor nemrég egy olyan programozó után kellett dolgoznom, aki elvileg minden szinten magasabb képzettséggel rendelkezett, mint én (ELTE progmat diploma, 9 év szakmai rutin) és egész egyszerűen elképesztő színvonaltalan volt az elvégzett munka. Olyan dolgokat megcsinált, hogy például egyetlenegy index nem volt az adatbázishoz. És ezt úgy értem zéró. De ez már csak a hab volt a tortán, az egész akkora gány volt, hogy szerintem az első munkám se volt rosszabb.